top of page
Search
  • Writer's pictureKinderbebe

"We Grow As We Go"

Ilmu parenting dan anak anak itu penting, tapi sesungguhnya pengalaman berdepan dengan situasi situasi sebenar yang membuatkan kita teruja, panik, sedih, gembira adalah pengalaman yang paling berharga dalam kehidupan sebagai ibu bapa.

.

Dalam membesarkan 5 cahaya mata sendiri, melalui mereka saya belajar:

❤ Bertenang ketika menguruskan situasi yang mencabar.

❤ Berhenti mengawal semua situasi untuk sentiasa dalam keadaan baik. Relax. Seperti dewasa, anak anak juga perlu belajar melalui kesilapan dan kegagalan .

❤ Jaga Mulut dan pertuturan kita terutama dalam keadaan marah. Kesan perkataan yg dilemparkan kepada anak anak meninggalkan kesan jangka masa panjang. If you can't say something nice, don't say anything at all.

❤ Stop membebel susahnya jadi parents ni. Kita apa yang kita fikirkan.

❤ Minta maaf, kalau kita silap. Title ibu bapa bukanlah lesen besar untuk kita berbuat sesuka hati terhadap anak. Ingat! Kita manusia yg tidak lepas berbuat salah. So say sorry!

.

Anak itu amanah. Dan kita adalah pengantara dan penjaga. Sampai masa, anak anak ini harus dilepaskan untuk mereka terus meneroka dunia mereka. Berikan yang baik baik dan #startright.

.

Apa yang anda belajar melalui pengalaman membesarkan anak anak anda?



• • • • • •

In all of the preparations for a new baby, how often is a new parent told, "Now you're ready to grow yourself while you raise this child, right?" Exactly. Hardly ever.


Parenthood brings with so many wonderful - and challenging - shifts in your life, and a big one is the revisiting of your own childhood. Emotions will erupt that have been dormant for years. Expectations and disappointments will pay unexpected visits.


And how do we manage this? We grow as we go. We do our work. We pay attention. We reach out for support. We sit with our narratives and try to better understand where our hopes and fears have been planted. And remember - you've got this. You were made for this. Keep going. ❤️


9 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page